Amikor az ember egy pillanatra eltereli a figyelmét, Norris és Piastri máris az F1 történetének egyik legizgalmasabb és legszorosabb küzdelmét vívják.


Az érzelmeket egyelőre kordában tartják, talán ezért sem annyire kihegyezett erre a figyelem, de ha Lando Norris és Oscar Piastri így folytatják, a legszorosabb csapattársak közötti bajnoki csata fűződhet a nevükhöz a szezon végeztével.

Az F1 történetében számos ikonikus rivalizálás maradt fenn, ahol a versenyzők az egész szezon során egymást követve küzdöttek a tabella csúcsán, és a végső döntés a szezonzáróra maradt. Talán a legemlékezetesebb példa erre a 2021-es év, amelyben Lewis Hamilton és Max Verstappen párharca egészen a legutolsó körig izgalmas maradt, s egy váratlan előzés végül eldöntötte a világbajnoki cím sorsát. Ezen kívül a Mercedes csapatán belüli rivalizálás is figyelemre méltó, különösen Hamilton és Nico Rosberg között, akik 2014-ben és 2016-ban rendkívül kiélezett versenyt folytattak egymással, alig pár pont választotta el őket a végelszámolásnál.

Egy friss mutató alapján azonban megállapítható, hogy az idei bajnoki küzdelmek közül egyik sem sorolható a legkiegyenlítettebbek közé. Ennek ellenére Norrisnak és Piastrinak még mindig van lehetősége arra, hogy ezt megváltoztassák. Az F1 történetében számos olyan szezon volt, amikor a versenyt követően a tabella első és második helyezettje között a legnagyobb pontkülönbség sosem haladta meg egy futamgyőzelem értékét — ez a tendencia 2025-re is érvényesnek tűnik, figyelembe véve a jelenlegi, 14 futamra vonatkozó adatokat. A pontversenyt az idény első négy versenye után Norris vezette, míg a következő tíz futam végén Piastri került az élen. Ezen időszak alatt a legnagyobb különbség 22 pont volt, amely a Kanadai Nagydíj után alakult ki. Ekkor történt az a drámai incidens, amikor Norris a célegyenesben nekiütközött csapattársának, majd a falhoz csapódott, ezzel kiesve a versenyből. Azonban a brit pilóta a következő négy verseny során három győzelmet aratott, ami lehetővé tette számára, hogy a nyári szünetre már csak 9 pontos hátránnyal távozzon.

Norris még egy győzelem után is hajlamos lehet a lelkiségi mélypontokra.

A jelenlegi szezon izgalmait fokozza, hogy egy győzelemért 25 pont jár, ami miatt a pontversenyt vezető McLaren-pilóta bármikor elveszítheti az első helyét csapattársával szemben egy gyenge versenyeredménnyel. Ilyen kiélezett és kiegyensúlyozott pontverseny utoljára a 2010-es idényben volt megfigyelhető, amely során a teljes 19 futam alatt sosem alakult ki olyan különbség, ami egy győzelemnyi előnynek számított volna. A legnagyobb eltérés az éllovasok között csupán 14 pont volt, ami rendkívül szoros versenyt ígért. A 2010-es év különlegessége abban is rejlett, hogy 6 különböző versenyző állt a tabella élén, 9 alkalommal váltakozott az első helyezett, s a szezonzárón még 4 pilóta is matematikai eséllyel pályázott a világbajnoki címre – ezek mind rekordnak számítanak.

A 2008-as szezon is kiválóan illeszkedik a kritériumainkhoz. Ebben az évben még csupán 10 pontot kaptak a győztesek, de a bajnoki verseny során a különbség soha nem haladta meg a 9 pontot. A főszereplők Hamilton és Felipe Massa voltak, míg Kimi Räikkönen és Robert Kubica inkább a háttérből figyelték a küzdelmet.

A legutóbbi szoros versenyszezonra 1999-ben került sor, amikor Mika Häkkinen és Eddie Irvine küzdöttek egymással a bajnoki címért. A versenysorozat során Michael Schumacher is aktívan részt vett, de balesete után a helyzet drámaian megváltozott. Ha visszatekintünk az időben, egészen 1974-ig kell mennünk, hogy hasonló izgalmakat találjunk. Ebben az évben a McLaren versenyzője, Emerson Fittipaldi diadalmaskodott a Ferrari pilótái, Niki Laudán és Clay Ragazzoni felett. Érdekesség, hogy az éllovas pontelőnye soha nem haladta meg az 5 pontot, miközben a győzelemért 9 pont járt.

A hőskorból öt további idényt találunk (1950, 1956, 1958, 1961, 1964), amelyekben mindvégig egy futamgyőzelmen belül voltak a lemaradások, ám az akkor még nagyon rövid szezonok árnyalják a képet, az a tény pedig, hogy csak az adott számú legjobb eredmény számított bele a pontversenybe, a matekot.

Az eddigi öt idény nem igazán szolgálhat mintául, hiszen a modern korszak példái azt mutatják, hogy a legizgalmasabb csaták mindig legalább két csapat versengése közepette bontakoztak ki. Idén viszont megtörténhet, hogy először tapasztalhatjuk meg, hogy egy domináló csapat két versenyzője birkózik meg a bajnoki címért, úgy, hogy a közöttük lévő különbség soha nem haladja meg azt a távolságot, amit egyetlen futam alatt le lehet küzdeni. Ahhoz, hogy ez a helyzet végig fennmaradjon, Piastrának és Norrisnak a hátralévő tíz verseny során folyamatosan egymás nyomában kell maradnia.

A két versenyző közötti feszültség és indulatok mértéke mostanra teljesen eltér attól, amit a korábbi, izgalmas bajnoki összecsapások során megszokhattunk. Bár nézői szempontból ez talán kevésbé izgalmas, a célok elérése és a béke megőrzése szempontjából rendkívül hatékony megközelítés. Ez a változás nemcsak a két pilóta mentalitását tükrözi, hanem a McLaren csapatának elkötelezett munkáját is, amelyet Andrea Stella csapatvezető hangsúlyozott a Hungaroringen tett nyilatkozatában.

Related posts