Ez lenne a temus Tesla, ha a Tesla már meg nem alkotta volna – a Leapmotor C10.
Az alapár 14 990 000 forint, ami versenyképes lehet a Teslákkal, viszont érdemes megjegyezni, hogy itt nem csupán elektromos hajtásról van szó.
A Leapmotor még kínai viszonylatban is fiatal márkának számít: 2015-ben a kínai Hangcsou városában alapították elektromos járművek kifejlesztésére indított startupként. Az első autójukat 2019-ben adták el, néhány hónapja pedig hozzánk is megérkeztek. A C10 mellett magukkal hozták az itthon kapható legolcsóbb elektromos autót, a T03-at is, amit korábban már bemutattunk.
Bár a gyártó a C10-et hatótávnövelős elektromos autóként reklámozza, valójában inkább egy plug-in hibridként jellemezhető. A méretes SUV, amely a Skoda Kodiaq méretkategóriájába tartozik, szögletes formái miatt még nagyobbnak tűnik, mint amilyen, és a közel 2 tonnás súlya vezetés során is érezhető. Azért sem klasszikus plug-in hibrid, mert a hajtásról mindig a villanymotor gondoskodik. Ha azonban az akku – amelynek kapacitása csupán 28,4 kWh – lemerül, akkor lép működésbe a 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor, amely generátorként termeli az áramot. Érdekes, hogy hasonló működési elvet alkalmaznak a Nissan e-Power hibridjei is, de a BMW i3 REX is ezen az elven működött egykor.
A C10 számos megoldásában valóban a Tesla világát idézi meg. A központi kijelzőt egy hatalmas érintőképernyő uralja, amelyből szinte minden funkció irányítható. A fizikai gombok szinte teljesen hiányoznak az autóból, csupán a kormányon található néhány kivétel. Ez a minimalistának mondható design is a Teslát juttatja eszünkbe. A menürendszer hasonlósága szembetűnő: az ikonok kísértetiesen hasonlítanak az amerikai elektromos autóéra, és a környező járművek megjelenítése is azonos logikát követ, még ha ezek nem is a központi kijelzőn, hanem a vezető előtti panelen bukkannak fel. Az utastérben uralkodó minimalizmus és a tesztautó belsejének különleges, barnás barackszíne egyedi és vonzó hatást kelt, bár nyilvánvaló, hogy nem mindenki számára lesz ez a stílus ínycsiklandó.
A hely mindenesetre óriási, hátul még talán nagyobb is, mint a sofőré és utasáé. A padló teljesen sík, bár a sofőr kicsit mélyebbre huppan az ülésbe, mint ahogy azt elsőre gondolná. Az autó telefonos applikációval, illetve ennek hiányában kártyával nyitható, ami megint csak a Tesla megoldásához hasonlít. Ám míg az amerikainál a B-oszlophoz kell érinteni a kártyát, itt a vezető oldali tükör házához, amit egy aprócska ikon is jelöl. Ezt nem mindig sikerül elsőre eltalálni. A kártyát ezután a középkonzolra kell tenni, arra a helyre, amit az ember inkább vezeték nélküli telefontöltőnek gondolna. Ha véletlenül zsebre vágjuk, a kocsi figyelmeztet rá, hogy itt bizony mindennek megvan a helye. A kártyás megoldás tehát inkább egyfajta szükségcselekvés, tehát ha veszünk egy ilyen autót, használjuk inkább a telefont.
A fokozatválasztó kar a kormányoszlop jobb oldalán van: lefelé mozdítva tesszük előremenetbe, felfelé rükvercbe. Ha menet közben lefelé húzzuk, aktiváljuk vele a tempomatot... Helló, ez pont olyan, mint amikor az Autopilotot kapcsoljuk!
Vezetés közben a C10 igazán kellemes élményt nyújt. Csendes működése szinte lenyűgöző – a Teslához képest is kiemelkedő –, és az összeszerelési minősége is figyelemre méltó. A kárpitozás anyagai kellemes tapintásúak, nem találkozhatunk nyikorgó vagy zörgő elemekkel. Habár 20 colos felniken közlekedik, a rugózása komfortos, a budapesti úthibákat is ügyesen kezeli, sőt, még a nagyobb gödröknél és a villamossíneknél sem érezni visszaütést. A kormányzás viszont meglehetősen semleges, és az autó összességében egy nyugodt, kicsit komótos karaktert sugall. Nem siet sehová, hanem inkább a kényelmet és a stabilitást helyezi előtérbe.
Teljesen feltöltve körülbelül 150 kilométert tud megtenni elektromosan, ám - furcsa módon -autópályán sem fogynak jobban a kijelzett kilométerek a valósnál. Ha mégis elfogyna az áram, bekapcsol a benzinmotor, ami azonban nem túl takarékos: 100 kilométerenként akár 6-7 liter között is fogyaszthat. Erre azonban tényleg csak akkor van szükség, ha nagyon sokat megyünk, hiszen városban a napi közlekedést simán fedezi az akku, sőt, akár két-három napra is elég lehet, ha nem két település között ingázunk nap mint nap.
A Leapmotor C10 induló ára 14 990 000 forint, amivel - hogy maradjunk a teslás összehasonlításnál - több mint 3 millió forinttal van a Tesla Y alatt. Igaz, ha a szívünkre tesszük a kezünket, mindannyian tudjuk, hogy a Leapmotor C10 nem elektromos autó, és szoftveresen is a Tesla mögött van, ugyanakkor egy nagyon jó helykínálatú és szépen összerakott jármű.



