Index-információ: Magyarországon egyre inkább megjelennek az emberszerű robotok, amelyek a hazai gyártósorokon kezdenek el dolgozni.


Magyarországon megkezdődhet az emberszerű robotok gyártása, és Budapesten lehetőség nyílik egy felhőalapú közlekedésirányítási rendszer kiépítésére – nyilatkozta az Indexnek Palkovics László, a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos. Az izraeli látogatása során folytatott tárgyalásokról is beszámolt, és megosztotta, mi az, ami legjobban lenyűgözte őt az ottani innovációk között. Kiemelte, hogy Magyarországnak sürgősen át kellene vennie ezeket a fejlesztéseket. Azt is hangsúlyozta, hogy jelentős lehetőségek rejlenek az EU és Izrael közötti együttműködésben, ám sajnálattal tapasztalja, hogy Brüsszel nem használja ki ezeket a potenciálokat.

Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos március végén Izraelben járt, ahol csatlakozott Lantos Csaba energiaügyi miniszter delegációjához, aki a Magyar-Izraeli Gazdasági Együttműködési Vegyes Bizottságot vezeti. A kormánybiztos találkozott az izraeli Amnon Shashua professzorral, a Mobileye - egy közlekedésirányítási rendszert fejlesztő cég - alapítójával, valamint számos innovatív izraeli tech cég vezetőjével. A kormánybiztos a beszélgetésünk elején leszögezte, hogy Izraellel már egy sor megállapodásunk van, számos projekt évek óta fut, többnyire ezekre épülnek az új bejelentések.

Robotok földje a horizonton: Palkovics László különleges beszámolója Izraelből

A látogatás célja többek között a mesterséges intelligencia szektorában való együttműködési lehetőségek feltérképezése és konkrét projektek megvalósításának elősegítése volt.

Az év végére a kereskedelmi vállalatok már olyan robotokat fognak bevetni, amelyek képesek lesznek olyan feladatok ellátására, amelyeket az emberek nem tudnak, vagy nem érdemes elvégezniük.

Palkovics László izgalmas részletekkel szolgált lapunknak az egyik legérdekesebb izraeli innovációról. A kormánybiztos ellátogatott Shashua professzor vállalatához is, ahol már piacképes humanoid robotokat fejlesztettek ki.

Az izraeli humanoid robot teljesen úgy mozog, mintha ember volna

- számolt be róla a kormánybiztos. Elmondta, hogy a tervezők figyeltek a robotok csípőmozgására is, így ez már nem egy merev gép, ami csak a kezeit-lábait mozgatja. A technológia már túl van a kísérleti fázison, ezek a robotok sorozatgyártásra érettek.

- jelezte Palkovics. Arra a kérdésre, hogy miként térül meg egy ilyen beruházás, a kormánybiztos konkrét példát hozott fel:

Folyamatosan tud dolgozni, csak az akkumulátorok feltöltése telik időbe, és olyan feladatokat tud elvégezni, amelyeket az emberek nem.

A robotok már képesek a nyelvi kommunikációra, és hangutasításokkal irányíthatók. Ezzel kapcsolatban a kormánybiztos így nyilatkozott: „Fontos, hogy először üdvözöljük őt, mondjuk el neki, hogy szervusz, én vagyok az, aki most parancsokat fogok adni. Ekkor a robot felismeri, hogy én vagyok az utasítója. Ezután már mondhatom neki: robot, gyere ide hozzám, robot, indulj el, fordulj meg, és mindezt pontosan, hibátlanul hajtja végre.”

Az izraeliek és a magyar kormány jelenleg aktívan keresnek egy gyártópartnert Magyarország területén. "Gondolkodtunk azon, hogy kik azok a gyártók, akik rendelkeznek a szükséges szakértelemmel ahhoz, hogy egy ilyen összetett, robotszerű eszközt létrehozzanak. Hamar arra a következtetésre jutottunk, hogy az autógyártás olyan szintű bonyolultságot mutat, amely párhuzamba állítható ezzel" - mondta el Palkovics.

A kormánybiztos részletesen kifejtette, hogy miért éppen az autóipar szolgálhat fundamentumként a humanoid robotok előállításához.

Melyik fogyasztói termék a legbonyolultabb az életünkben? Szerintem az autó. Ennek oka, hogy az autó rengeteg különböző tudományágat ötvöz. Ha alaposan megnézünk egy modern járművet, észrevehetjük, hogy annyi vezérlőegység, intelligens rendszer és képernyő található benne, mint amennyit 25 mobiltelefon is el tudna látni. Az autó szívében ott van egy energiaelőállító egység, például egy benzines motor, amelyet energiatároló rendszerek, mint az akkumulátor, egészítenek ki. Ezen kívül energiaátalakító eszközök, például elektromos gépek is helyet kapnak benne, de az anyagtechnológiai újítások is jelentős szerepet játszanak. Ráadásul a legújabb modellek már mesterséges intelligenciával is fel vannak szerelve, ami tovább növeli a komplexitást.

Palkovics logikája szerint, aki autót képes gyártani, az robotot is, és itt jön képbe Magyarország.

"A robot ugyanolyan összetett termék, mint egy autó" - emelte ki. Véleménye szerint ez óriási lehetőséget teremt a magyar ipar számára.

- árulta el a kormánybiztos, kiemelve, hogy az autóipar első szintű beszállítói kifejezetten ígéretesnek mutatkoznak ezen feladat teljesítésére.

Amikor a mesterséges intelligencia (MI) és a humanoid robotok kerülnek terítékre, gyakran felmerülnek az emberek munkalehetőségeivel kapcsolatos aggodalmak. Sokan tartanak attól, hogy a vállalatok a hús-vér munkaerőt felváltják a fáradhatatlan gépekkel. Palkovics László véleménye szerint azonban ez a félelem alaptalan.

A robotok technikai szempontból nem csupán a munkaerő helyettesítésére hivatottak, hanem új lehetőségeket is nyújtanak számunkra. Számos feladat létezik, amelyhez vagy nem áll rendelkezésre elegendő emberi munkaerő, vagy túl bonyolult, időigényes az elvégzése. Ebben a tekintetben a robotok ideális megoldást kínálnak, hiszen képesek hatékonyan és precízen végezni ezeket a tevékenységeket.

- emelte ki.

Mivel a kormánybiztos az autógyártás témáját érintette, érdeklődtünk arról is, hogy mikor várhatóak Magyarországon az önvezető járművek megjelenése.

Az önvezető autók kora elérkezett – már a valóság részét képezik!

- válaszolta, kiemelve, hogy Németországban már zöld lámpát kapott a négyes szintű önvezetés. Ez azt jelenti, hogy bizonyos kijelölt útvonalakon az autók képesek emberi beavatkozás nélkül haladni, azonban mégis szükség van egy biztonsági sofőrre, aki a volán mögött ül, készen arra, hogy szükség esetén beavatkozzon.

Magyarország is szeretne lépést tartani a fejlődéssel. "2016 óta lehetőséget adtunk arra, hogy biztonsági sofőr kíséretében teszteljék az önvezető járműveket az ország közútjain, előzetes bejelentés mellett. Jelenleg azon dolgozunk, hogy a német szabályozási kereteket átültessük, így a négyes szintű önvezetés alapfunkcióként jelenhessen meg" - nyilatkozta a kormánybiztos.

A technológia már készen áll, a felmerülő és tisztázandó erkölcsi dilemmákon túl kérdés inkább szabályozási és üzleti jellegű. "Megéri-e venni egy négyes vagy ötös szintű önvezető autót? Vannak-e olyan feladatok, amiket ezeknek kell ellátniuk?"

A kormánybiztos részletesen ismertette az izraeli Mobileye vállalattal való együttműködés részleteit, amely nem csupán az önvezető járművek innovációjára összpontosít, hanem egy új budapesti projektet is magában foglal. A Mobileye olyan felhőalapú közlekedési irányítási rendszert fejlesztett ki, amely hosszú távon az autonóm eszközök, köztük az önjáró autók működését célozza meg. A rendszer alapelve, hogy a közlekedési környezetről származó adatokat a felhőben tárolják, lehetővé téve ezzel a hatékonyabb és biztonságosabb közlekedést.

Palkovics kifejtette, hogy az autók részben saját maguk gyűjtik az információkat, másrészt pedig a környezetükből is információkat nyernek, ami hozzájárul az önvezetési funkciók hatékonyságának növeléséhez. Rámutatott, hogy ennek az együttműködésnek köszönhetően Magyarországon konkrét fejlesztések valósulnak meg.

Budapest egén egy különleges felhő formálódik, amely autonóm autók irányítására specializálódott. E közben alaposan feltérképezzük a főváros közlekedési szokásait, hogy megértsük, hogyan mozognak a járművek az utcákon. A célunk, hogy a technológia és a városi mobilitás összehangolásával egy hatékonyabb és biztonságosabb közlekedési rendszert hozzunk létre.

Miért elengedhetetlen, hogy Magyarországon ilyen innovatív rendszer működjön? - tettük fel a kérdést. "Amikor bármi történik, azonnal megjelenik az információ a felhőben. Egyszerűsítve, ha egy gyalogos hirtelen kilép az épület mögül, és ez az adat felkerül a felhőbe, akkor, bár az autó érzékelője nem észleli a gyalogost, a felhőtől érkező figyelmeztetés révén a jármű fel tud készülni a helyzetre, így megelőzve a balesetet" - részletezte a szakértő. Ez a megoldás egyértelműen növeli az önvezető autók biztonságát, hiszen így az autók "emberfeletti" lehetőségekkel bővülnek.

A kormánybiztostól azt is megérdeklődtük, melyik élmény vagy felfedezés volt az, ami a legnagyobb hatással volt rá izraeli látogatása során.

Az izraeli emberek vállalkozói szelleme és alkalmazkodóképessége lenyűgöző erőforrás. Nem véletlen, hogy Izraelt a startupok nemzeteként emlegetik; ott a vállalkozás indítása, az ötletek megvalósítása és a cégek létrehozása olyan természetes folyamat, mint a levegővétel. A kreativitás és az innováció iránti elkötelezettségük példaértékű, és folyamatosan új lehetőségeket teremt a fejlődésre.

- válaszolta. Nagy különbségként emelte ki Magyarország és Izrael között a kudarccal kapcsolatos hozzáállást: "Izraelben az a felfogás, hogy ha nem sikerül a vállalkozás, akkor ezen nem búslakodom, nem dőlök a kardomba, hogy ezt elrontottam, hanem büszke leszek, mert tanultam belőle valamit".

A siker mércéje között szerepel, hogy hányadik startupot indít el egy vállalkozó, és az is fontos, ha egy már korábban létrehozott projektje kudarcot vallott, hiszen ez is tapasztalatot és értéket hordoz. Európában viszont hajlamosak vagyunk jobban tartani a bukásoktól.

Palkovics véleménye alapján érdemes lenne Magyarországnak is ezt a szemléletet magáévá tennie: "Hosszan töprengtünk azon, miként ösztönözhetjük a magyar fiatalokat arra, hogy vállalkozói karriert válasszanak. Az Egyesült Államokban a velem egyidős professzor barátaim már nem azzal dicsekednek, hány tudományos cikket publikáltak a Nature folyóiratban, hanem azzal, hogy hány sikeres cégeladásuk volt. Ez azt jelenti, hogy létrehoztak egy startupot, majd sikeresen eladták azt." Ezt a megközelítést példázza az említett izraeli professzor, Amnon Shashua is, aki 20 millió dollárért értékesítette a Mobileye nevű vállalkozását az Intel számára.

A kormánybiztos izraeli útja csak az egyik állomása volt egy kiterjedt nemzetközi tárgyalássorozatnak. "Németországba szerveztünk egy utat, visszamegyek Brüsszelbe, ahol az Európai Unió képviselőivel találkozom, aztán Kínába veszem az irányt, és jön még az Egyesült Államok is" - avatott be terveibe Palkovics.

Ezek a partnerországok azok, akikkel gazdag és intenzív együttműködési lehetőségeket alakíthatunk ki, és ezt a kapcsolatot mindenképpen tovább kell mélyítenünk.

Hangsúlyozta, hogy Magyarország elkötelezetten kíván részt venni a mesterséges intelligencia és a robotika globális fejlesztésében. Végül arra figyelmeztetett, hogy "Európában nem igazán kedveljük a közös munkát más országokkal, pedig éppen erre lenne szükségünk". Kiemelte, hogy Izraellel rengeteg lehetőség adódna, különösen a high-tech szektorban, de véleménye szerint az Európai Unió sajnos elmulasztja ezt a lehetőséget.

Related posts