Michelangelo mesterműveitől a geometrikus absztrakció lenyűgöző világáig – ezek az európai kiállítások igazi kincsek, amelyeket semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni!

A COVID-járvány hatására a blockbuster kiállítások száma jelentősen csökkent. Ennek hátterében több tényező is áll: egyrészt a költségek csökkentésének kényszere, másrészt pedig környezetvédelmi szempontok is szerepet játszanak. A globális műtárgyak szállítása és csomagolása ugyanis komoly terhet ró a környezetre, hiszen a világ különböző tájairól érkező alkotások logisztikai igényei messze túlmutatnak az átlagos mértéken. Ezen kívül szakmai megfontolások is érvényesülnek: a nagy léptékű tárlatok gyakran elvonják a figyelmet a múzeumok saját gyűjteményeinek feldolgozásáról és bemutatásáról. Az utóbbi 2-3 évben azonban a helyzet átalakulóban van, így a blockbusterek mellett mi is szeretnénk kiemelni néhány olyan kiállítást, amelyek talán nem annyira feltűnőek, de szakmai szempontból rendkívül értékesek és izgalmasak.
Fedezd fel Kandinsky varázslatos világát a geometrikus absztrakció tükrében a XX. században! A Museum Barberini Potsdamban csodálatos tárlatot kínál, amely május 18-ig várja a látogatókat. Ne hagyd ki ezt a páratlan lehetőséget, hogy mélyebb betekintést nyerj a művész innovatív látásmódjába és a színek, formák, valamint a tér kapcsolatának felfedezésébe.
A német milliárdos műgyűjtő, Hasso Plattner által alapított múzeum immár nyolcadik évét tapossa, ám már most a legjelentősebb európai művészeti központok között tartják számon. Ennek a rangos pozíciónak a megerősítésében kulcsszerepet játszik a legújabb tárlat, amely több mint 70 művész közel dupláját felvonultatja a "tárgy nélküli művészet" múlt századi fejlődéséről. Nem véletlen, hogy a kiállítás címében Kandinsky neve is megjelenik; bár csak néhány alkotásával van jelen Potsdamban, ezek a munkák - köztük számos mesteri darab - az irányzat születésének és fejlődésének meghatározó pilléreit képviselik. Kandinsky hatása kortársaira és a geometrikus absztrakció további generációira is jelentős volt. A "kozmosz" kifejezés használata sem véletlen, hiszen a művészek, akik az irányzat első képviselői voltak, a történelem viharos időszakaiban szétszóródtak a világban, így valóban globális dimenziót nyertek. A kiállított alkotások kiválóan bemutatják a "nyugati" és "keleti" absztrakció közös gyökereit. Különösen azok számára ajánlott a tárlat, akik eddig hűvös, érzelemmentes stílusnak tartották a geometrikus absztrakciót; ez a kiállítás remek alkalom arra, hogy megcáfolja ezt a nézetet. A legnagyobb mesterek szinte mind képviseltetik magukat, de több kevésbé ismert alkotó munkáira is felfigyelhetünk. A magyar látogatók örömmel fedezhetik fel a jeles névsorban például Piet Mondrian, Kazimir Malevich, Sonia Delaunay, Josef Albers és Frank Stella mellett Moholy-Nagy László és Victor Vasarely nevét is. A tárlatra összesen 11 ország 43 múzeumának és magángyűjteményének művei érkeztek, így a látogatók igazán gazdag művészeti élményben részesülhetnek.
Az álmok kapuja. Szürrealista mesterművek a Hersaint Gyűjteményből, a Beyeler Alapítványban, Bázel-Riehen – látogass el május 4-ig!
Túl azon, hogy a szürrealista művészet népszerűsége napjainkban újra felfelé ível, ez a kiállítás azért is számíthat nagy érdeklődésre, mert az egyik legfontosabb szürrealista magángyűjteményt mutatja be, melynek a nagyközönség korábban legfeljebb egy-egy darabjával találkozhatott különböző tárlatokon. A gyűjtemény létrehozója Claude Hersaint, egy Elzász-Lotharingiából Brazíliába kivándorolt család São Pauloban született, később többnyire Franciaországban és Svájcban élt bankár sarja volt, aki a kollekciójába emelt művészek többségével személyes, sokszor baráti kapcsolatot ápolt; hagyatékát ma lánya gondozza. Olyan kincsek vannak a birtokában, mint Max Ernst Az otthon angyala vagy a szürrealizmus diadala című ikonikus alkotása vagy Magritte-nek a kiállítás címébe emelt remekműve, Az álmok kulcsa. Ezek a munkák most először kerülnek együtt közönség elé, ráadásul kiegészítve a kiállításnak otthont adó Beyeler-alapítvány gyűjteményének szürrealista darabjaival. Ez az összekapcsolás azért is indokolt, mert a Hersaint-család szoros kapcsolatot ápolt a neves svájci műkereskedővel és annak családjával, s gyakran megosztották egymással gyűjtői tapasztalataikat. A kiállított művészek impozáns listájáról Magritte és Ernst mellett kedvcsinálónak Dali, Picasso, Man Ray, Miró, Balthus és Dubuffet nevét említjük.
Anselm Kiefer - Sag mir, wo die Blumen sind Van Gogh Museum és Stedelijk Museum, Amszterdam, március 7 - június 9. között
Amszterdam három kiemelkedő múzeuma közül kettő most először egyesítette erejét, hogy egy grandiózus kiállítást hozzon létre két különböző helyszínen. A megtiszteltetés Anselm Kiefer, a kortárs német festészet egyik legnagyobb alakja előtt tiszteleg, aki nem véletlenül kötődik szorosan Amszterdamhoz. Itt nem csupán a művész munkáinak megosztásáról van szó; a Stedelijk Múzeum már évtizedek óta aktív résztvevője Kiefer "művészi építkezésének", hiszen régóta vásárolja munkáit, és most először állítja ki őket együtt. A Van Gogh Múzeumban pedig Kiefer válogatott művei a számára ihletet adó Van Gogh legfontosabb alkotásaival találkoznak, melyek mély hatással voltak életművére. A kiállított művek jól tükrözik Kiefer művészetének gazdag tematikai palettáját; a történelmi és mitológiai festmények mellett találkozhatunk irodalomra utaló darabokkal és lenyűgöző tájképekkel is. Nem meglepő, hogy a művész, aki mindig is bátran szembenézett hazája múltjával, egy híres háborúellenes dal ikonikus sorát választotta kiállítása címéül.
Artemisia Gentileschi. Artemisia, a művészet hősnője Musée Jacquemart-André, Párizs, március 19 - augusztus 3. között
A XVII. század elején tevékenykedett olasz festőművésznő, Artemisia Gentileschi, Caravaggio egyik legkiemelkedőbb követőjeként vált ismertté, és ő volt az első nő, aki a firenzei művészeti akadémia tagja lett. A barokk korai időszakának mestereként már életében komoly elismerésben részesült, azonban nevét sokáig csupán a művészeti berkeken belül emlegették. Az utóbbi években a női alkotók iránti fokozott érdeklődés újra felfedezte a régi korok női művészeit, és talán senki nem élvezte ezt a figyelmet annyira, mint Gentileschi, akinek apja szintén a művészeti világban népszerű figura volt. Az ő festményei sorra bukkantak fel, és csillagászati összegekért keltek el, a legnagyobb múzeumok, mint például a londoni National Gallery, 2020-ban külön kiállítással adóztak munkásságának. Akik nem tudtak részt venni ezeken az eseményeken, most Párizs egyik népszerű múzeumában ismerkedhetnek meg a festőnő életével és alkotásaival, melyek számos tanulsággal szolgálnak. Gentileschi talán az első női festő volt, aki férfi kollégáival egyenrangú elismerésre tett szert, és társadalmi, valamint gazdasági elit tagjai is keresni kezdték társaságát, nagyszabású megrendeléseket bízva rá. Művein a nőalakok nem csupán egyenrangúak a férfiakkal, hanem gyakran felül is kerekednek rajtuk a mitológiai jelenetekben. A tárlaton olyan ikonikus alkotások is helyet kaptak, mint az Önarckép lantművészként és a Zsuzsánna és a vének. Akik pedig szeretnék még jobban elmélyíteni tudásukat, június 10. és szeptember 14. között Los Angelesben, a Getty Centerben is felfedezhetik Gentileschi munkáit.
A változás szellemében: Folyamatosan alakuló élmények a MuMoK-ban, Bécsben – 2023. március 28-tól 2026. április 12-ig.
A kortárs képzőművészet bécsi múzeumi fellegvára, a MuMoK már igen komoly múltra tekint vissza, ami indokolttá, sőt a múzeum felfogása szerint szükségessé is teszi ennek a múltnak, azaz a gyűjtemény kialakításának és bővítésének, valamint az időszaki kiállítások történetének a múzeumlátogatók bevonásával, interaktív kiállítások segítségével történő feldolgozását. Ezt a munkát a MuMok a mostani tárlat címében is szereplő "Sosem végleges" mottó jegyében következetesen végzi. A ház történetét igazgatói regnálásának időszakaira bontva teszi kritikai elemzés tárgyává; a sorozatban most jutottak el a MuMoK harmadik vezetője, Dieter Ronte érájához, aki 1979-1989 között irányította az intézményt. A tárlat külön érdekessége, hogy két kurátorának egyike maga - az immár 83. évét taposó - Dieter Ronte, aki több mint három és fél évtized távlatából veheti szemügyre, mennyire bizonyultak időtállónak az intézmény fejlesztésének általa kitűzött irányai. Az ő idejében vált intenzívvé a gyűjtőkkel való együttműködés, ami aztán tartós letétekben és a múzeum számára ajándékozott értékes művekben öltött testet és ő volt az is, aki a korábbinál nagyobb súlyt helyezett arra, hogy a múzeum ne szakadjon el a valós élettől és aktívan foglaljon állást az égető társadalmi kérdésekben. A tárlaton a múzeum történetének egy izgalmas évtizede elevenedik meg, olyan rangos művészek munkáival, mint - mások mellett - Frantisek Kupka, Paul Klee, Wassily Kandinsky, Johannes Itten, Helen Frankenthaler, Daniel Spoerri vagy Maria Lassnig.
Fedezd fel Michelangelo tökéletlenségeit a Dán Nemzeti Galériában, Koppenhágában! Az izgalmas kiállítás 2024. március 29. és augusztus 31. között várja a látogatókat, hogy bemutassa a reneszánsz mester zseniális, mégis emberi oldalát. Ne hagyd ki ezt a különleges művészeti élményt!
Kevés művész neve vonzza annyira a figyelmet, mint Michelangeloé - a híres itáliai reneszánsz mester, akinek Dániában most először nyílik meg ilyen léptékű tárlata. A múzeum célja, hogy a kiállítás ne csupán a mester személyisége miatt keltse fel az érdeklődést, hanem a bemutatott művek sokszínűsége miatt is. A tárlaton bronzszobrok, agyagmodellek, gipszöntvények és rajzok mellett olyan alkotások 3D nyomtatott másolatai is helyet kapnak, amelyek várhatóan heves vitákat fognak generálni. Ilyen például A győzelem géniusza, amelynek eredeti verziója a firenzei Palazzo Vecchióban található, valamint a sienai dóm oltárának négy szentje. A múzeum véleménye szerint a 3D nyomtatás a hivatalos másolatok készítésének modern módszere, ahogyan egykor a gipszöntvények is annak számítottak. Felkészültek a várható diskurzusra, és remélik, hogy a kiállítás hozzájárul majd egy egységes álláspont kialakításához ebben a kérdésben.
David Hockney kiállítása a Fondation Louis Vuittonban Párizsban 2023. április 9-től augusztus 31-ig tekinthető meg. Ez az esemény remek lehetőség arra, hogy a művészet szerelmesei felfedezzék a híres brit festő sokszínű és innovatív alkotásait.
Napjaink egyik legismertebb és legelismertebb művésze, a 87 éves angol David Hockney, hamarosan megnyitja legátfogóbb kiállítását Párizsban, amely a Louis Vuitton Alapítvány teljes kiállítóterét elfoglalja. Az esemény során több mint 400 műalkotás tekinthető meg, amelyek a festő különböző alkotói periódusaiból származnak. A kiállított darabok között találhatók olyan korai munkák is, amelyek 1955-ben készültek, míg a legfrissebb alkotások éppen most formálódnak a mester műtermében. A kiállítás műfaji sokszínűsége lenyűgöző: az olaj- és akrilfestményektől kezdve, a tus-, ceruza- és krétarajzokon át, egészen az iPhone-on és iPad-en készült művekig, sőt, a lenyűgöző videóinstallációkig terjed. Hockney ezzel nemcsak a klasszikus művészeti formák iránti elkötelezettségét mutatja meg, hanem azt is, hogy lelkesen felfedezi a digitális technológia által kínált új lehetőségeket.
A címben említett 25-ös szám nem csupán az idei évre utal, hanem arra is, hogy a kiállítás középpontjában az elmúlt negyedszázad során készült alkotások állnak. E mellett azonban Hockney korábbi időszakainak ikonikus művei is megtekinthetők lesznek. A kiállítás különös jelentőséggel bír a művész számára, ezért aktívan részt vesz a legapróbb részletek megtervezésében is.
Szerző: Műtárgy.com Fedezd fel a művészet varázsát a Műtárgy.com segítségével! Itt nem csupán alkotások találkoznak, hanem egyedülálló élmények is várnak rád. Merülj el a kreativitás világában, ahol a művészet minden formája életre kel. Készülj fel, hogy inspirációt nyerj és új perspektívákat nyitsz meg!
A címlapkép forrása: bpk / Nationalgalerie, SMB / Jens Ziehe.
Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a következő információk jogi szempontból részletes útmutatást szolgáltatnak.