Természetesen, itt van egy egyedi tanügyi beszámoló vázlata: **Tanügyi Beszámoló 2023** **Bevezetés** Az idei tanév során iskolánk célja az volt, hogy a diákok számára olyan környezetet teremtsünk, amely támogatja a tanulást és a személyes fejlődést. A

Fokozódó aggodalom övezi a megyei oktatási intézményekben tapasztalható létszámcsökkenést. Az utóbbi időszak adatai rávilágítanak arra, hogy a diákok száma folyamatosan csökken, ami komoly kihívások elé állítja az iskolákat és az oktatási rendszert egyaránt.
Hogyan indul el az új tanév, és egyáltalán elindul-e? - tette fel ezt a kérdést a sajtó Antal Levente-Mihály Maros megyei főtanfelügyelő-helyettesnek a prefektusi kollégium legutóbbi ülését követően. Ezen a fórumon a testület áttekintette a megye tanintézményeinek felkészültségét és az oktatási előkészületeket. A főtanfelügyelő-helyettes beszámolójában különösen aggasztó volt a gyermeklétszám drámai csökkenése, amely a megye iskolahálózatában a 2025-2026-os tanévben 812 fővel kevesebb tanulót jelent, mint az előző évben.
Antal Levente-Mihály optimizmussal tekint a szeptember 8-i tanévkezdés elé, amikor a megye 606 tanintézményében megnyitják kapuikat a diákok előtt. Ugyanakkor elismeri, hogy a rendszerben komoly elégedetlenség tapasztalható, különösen a humán erőforrások terén, amit a 141-es törvény hatásai generálnak. Ami a tanintézmények felkészültségét és felszereltségét illeti, a jelenlegi helyzet talán még soha nem volt ilyen kedvező. Azonban 23 intézmény esetében a folyamatban lévő felújítási munkák miatt az oktatás nem az eredeti helyszínen indul el. Az elmúlt három évtizedben nem voltak olyan jelentős beruházások, mint az utóbbi időszakban, amelynek során összesen 80 intézmény újult meg. Sok tanterem, iskola, bölcsőde és óvoda új arculattal és modern felszerelésekkel várja a gyermekeket az év első napján. Bízom benne, hogy a pedagógusok is túllépnek a jelenlegi nehézségeken, és szeptember 8-án örömmel fogadják a gyerekeket az intézmények udvarán, készen állva az új tanév kezdetére - hangsúlyozta a főtanfelügyelő-helyettes.
Ami az oktatási intézmények engedélyezési helyzetét illeti, aggasztó számadatokkal állunk szemben: 21 iskola tűzvédelmi engedély nélkül működik, míg a szásznádasi intézmény egészségügyi engedélyt nem tud felmutatni. Továbbá, 7 iskola esetében az illemhelyek az épületen kívül helyezkednek el, és 11 intézmény nem csatlakozik a vízhálózatra, helyette saját kúton biztosítják a vízellátást. Ezen kívül 36 intézmény nem kapcsolódik a szennyvízhálózathoz.
Az idei nyár komoly kihívások elé állította a rendszer dolgozóit és a tanfelügyelőséget is, hiszen a 141-es törvény alapján hét tanintézmény jogi önállóságát elveszítette, és ezek más intézményekbe olvadtak be. Ilyen átalakulások történtek Szászrégenben, Dicsőszentmártonban és Marosvásárhelyen is. Az átállás zökkenőmentes előkészítése folyamatban van, és a rendszer résztvevői – iskolaigazgatók, titkárok, könyvelők – megőrzik pozícióikat. Egy másik kihívás a jogszabályi változásokból fakad, amelyek az osztálylétszámokat érintik. Ennek következményeként nemcsak az iskolahálózat formálódott át a nyár végén, hanem a beiskolázási tervek is módosultak, és a pedagógusok alkalmazásával kapcsolatban is bonyodalmak merültek fel. Emellett bevezették azt az előírást is, hogy a didaktikai norma 18 óráról 20 órára emelkedett. Mindezek fényében elmondható, hogy Maros megyében csendes és fokozatos átállás zajlik, amely a tanévkezdésre várhatóan befejeződik. A főtanfelügyelő-helyettes hangsúlyozta, hogy nem tapasztaltak kirívó eseteket, amelyek a pedagógusok, szülők vagy gyerekek körében elégedetlenséget vagy zűrzavart okoztak volna.
- Maros megye közoktatási iskolahálózatában a 2025-2026-os tanévben 812-vel kevesebb gyerek kezdi el az iskolát, mint az előző tanévben. Ez összetett adat, nem feltétlenül azt jelenti, hogy 812 gyermekkel kevesebb iratkozott be az előkészítő osztályba. Valamennyivel kevesebb iratkozott be, valamennyivel több tanuló végezte el a 12. osztályt, s vannak, akik nem jártak iskolába, s bár benne voltak a rendszerben, őket a korhatár miatt már nem lehetett újra beírni a közoktatási rendszerbe. Összességében innen ered ez az ijesztő szám. A 812 gyermek tulajdonképpen 30 osztályt tesz ki - magyarázta Antal Levente-Mihály.
Idén 705 magyar tannyelvű óvodai csoport, 24 bölcsődei csoport, 779 elemi osztály, 390 V-VIII.-os osztály, 221 középiskolai osztály, 43 szakiskolai osztály kezdi el az iskolát. A magyar diákok szempontjából nincs olyan mértékű csökkenés, ami különösképpen aggasztó lenne. Idén 2167 osztály, illetve csoport kezd, tavaly pedig eggyel kevesebb, 2166 volt.