Átlátszó: Félmilliárd forintos körforgalom épül a vonat számára Zalaegerszeg közelében.
Zalaegerszeg és Zalaszentiván között egy magányos körforgalom áll a mező közepén, amely több mint 500 millió forint uniós forrásból épült. A körforgalom a Metrans konténertermináljához vezetne, de a beruházás még el sem kezdődött. A projekt akadálya a Zalaszentivántól nyugatra tervezett deltavágány kiépítése, amely a tehervonatok közlekedését tenné lehetővé. A vasúti fejlesztés várható befejezése legkorábban 2027 végére tehető, holott 2023-ra már működnie kellett volna a terminálnak.
Zalaegerszeg és Zalaszentiván között egy magányos körforgalom áll a mező közepén, amelyet a helyi önkormányzat több mint 500 millió forint uniós támogatásból épített - írja az Átlátszó. Az abszurd látványt nyújtó beruházás a Metrans logisztikai központjának és konténertermináljának kiszolgálását szolgálná, de a projektet megelőző vasútfejlesztés még el sem kezdődött, így a terminál építése is várat magára.
a projekt sikeres megvalósításához szükséges támogatást nyújt, ezzel elősegítve a helyi gazdaság fejlődését. A Metrans elképzelése szerint a konténerterminál nemcsak a szállítmányozási folyamatokat gyorsítja fel, hanem új munkahelyeket is teremt a régióban. A beruházás révén Zalaegerszeg logisztikai központtá válhat, amely előnyös helyzetet biztosít a környező országokkal folytatott kereskedelemben. A projekt megvalósítása várhatóan hozzájárul a fenntartható közlekedési megoldások előmozdításához is, hiszen a közvetlen kapcsolat csökkentheti a forgalmat Budapesten, ezzel javítva a főváros környezeti állapotát.
A konténerterminál létesítése szorosan összefonódik a Zalaszentivántól nyugatra tervezett deltavágány kiépítésével, amely lehetővé tenné a tehervonatok zökkenőmentes, menetirányváltás nélküli közlekedését. E fejlesztést a magyar kormány már 2021-ben bejelentette, és az Európai Unió is támogatásával segítette ezt a projektet. Azonban az előkészítési folyamat sajnos elhúzódik: a GYSEV csak 2024 őszén tette közzé a közbeszerzést, és az eredmény még mindig várat magára, holott a határidő már hónapok óta lejárt. A kivitelezés befejezése így várhatóan 2027 végére tolódik, mivel a munkálatokhoz körülbelül két évre lesz szükség.
A zalaegerszegi városvezető, Balaicz Zoltán véleménye szerint az önkormányzat maradéktalanul teljesítette a rábízott feladatokat. Azonban a konténerterminál létrehozása és működése szorosan összefonódik a deltavágány kiépítésével. A Metrans képviselője is megerősítette, hogy számukra ez a projekt továbbra is kiemelt fontosságú, de annak megvalósulása az állami vasúti fejlesztések befejezésétől függ, és ők is várják a szükséges lépéseket.
Balaicz emellett jelezte, hogy a jövőben további fejlesztéseket terveznek, többek között egy újabb körforgalmat, csapadékvíz-elvezető rendszert és az elektromos légvezeték kiváltását, amelyre további 954 millió forint uniós támogatás áll rendelkezésre.
A beruházás jelenlegi állapota egy részben befejezett, ámde stagnáló infrastruktúra képét mutatja. A körforgalom már elkészült, ugyanakkor a konténerterminál működésbe lépéséhez elengedhetetlen vasúti kapcsolat még nem valósult meg, amire várhatóan több mint két év múlva kerülhet sor.




