Válságba jutott az emberiség? Ennek ellenére a munkahelyeken boroznak és focimeccseket néznek.

Már szinte közhely, hogy a járvány gyökeresen megváltoztatta az irodaszokásokat. Eleinte nemigen akartak bejárni a dolgozók, majd magányosnak érezték magukat, a kiégés állapota is felerősödött, sokan a depresszió jeleit mutatták, és elkezdtek "visszaszivárogni" a munkahelyekre. A hibrid modell végleg beépült a munkakultúrába, helyre kerültek a dolgok - hangzott el a BEM Centerben rendezett, a legújabb irodapiaci trendeket elemző háttérbeszélgetésen.
A közösségi terek kiemelt szerepet kaptak, és a fenntarthatóság is egyre hangsúlyosabbá válik, míg a rugalmasság szerepe folyamatosan erősödik. Nem meglepő, hogy az irodaházakban a szolgáltatott irodák és az ezeket kínáló cégek szerepe folyamatosan bővül. Jelenleg a rugalmas irodaszolgáltatók körülbelül 5%-os területi részesedéssel bírnak az épületekben, azonban egyes globális előrejelzések szerint ez az arány a következő években akár 30%-ra is emelkedhet.
A cégvezetők igényei ma már egészen más irányt mutatnak, mint öt évvel ezelőtt, és a munkavállalók számára is egyre fontosabbá válik, hogy milyen környezetben végzik el feladataikat – derült ki a House of Business legfrissebb belső kutatásából. A jövő irodájának szerepe nem csupán a nappali funkciójának kiegészítése, hanem annak teljes helyettesítése. A kutatásban részt vevő válaszadók 85%-a a hibrid munkavégzést részesíti előnyben, míg 55%-uk inkább az irodai munkát választaná.
A járvány mindenképpen fellazította az emberi kapcsolatokat, és sok esetben nehéz volt mérni a dolgozók produktivitását is. A vállalat iránti elkötelezettség és ezen keresztül a vállalati értékek és imázs is elhalványult. Nem véletlenül az irodai jelenlét ismét folyamatosan erősödik, amely win-win szituáció lehet az alkalmazottak és a vállalat számára.
A folyton változó gazdasági-piaci környezetben és a munkavállalók irányából érkező újfajta elvárások hatására felerősödött az igény a rugalmas, könnyen alakítható, azonnal használható ("plug & play") megoldásokra. Ma már nemcsak az számít, hogy mennyibe kerül egy iroda, hanem ugyanígy fontos szempont: mit nyújt - közösséget, kényelmet, szabadságot, imázst.
Az új generációk belépése a munkaerőpiacra kulcsfontosságú tényező, különösen a Z-generáció szempontjából, amelynek igényei egyre inkább a középpontba kerülnek. Ez a generáció szinte a digitális világban nőtt fel, ezért számukra a technológia és a virtuális környezet természetes elemek. Emellett kiemelkedően fontos számukra, hogy a munkahelyük olyan dizájnos és inspiráló közösségi tereket kínáljon, ahol szívesen töltik az idejüket. A munkahely nem csupán egy hely a feladatok elvégzésére, hanem egyfajta státuszt is képvisel, ahol a környezet és az élmények hozzájárulnak a munkavállalói elégedettséghez és a kreatív energiák kibontakozásához.
Az irodahotel-koncepció a rugalmasságra épít, hiszen az ügyfelek bármikor növelhetik vagy csökkenthetik a tereiket, helyszínt cserélhetnek, mindezt hosszútávú elköteleződés nélkül, miközben az irodaszolgáltató a teljes üzemeltetést magára vállalja, sőt, még a berendezést, az IT-eszközöket, és akár a postai ügyintézést vagy a kutyasétáltatást is megoldja.
Ráadásul, a lehetőségek határain belül az ügyfelek is bátran "nagyot álmodhatnak", azaz teljes mértékben személyre szabott megoldásokat kérhetnek. Így már előfordult, hogy az iroda egy lenyűgöző úszómedence formájában öltött testet, de olyan igények is felmerültek, mint egy sörcsap, amely lehetővé tenné, hogy a munkaidő végeztével a kollégák lazább keretek között építhessék kapcsolataikat. Továbbá, a borhűtő elhelyezése vagy a közös film- és focimeccsnézés is egyre inkább elterjedt a munkahelyi kultúrában, mindez természetesen a megfelelő keretek megtartása mellett.
Ez a rugalmasság nem csupán a startupok számára lényeges, hanem a 30-50 fős középvállalatok esetében is elengedhetetlen. A jövő működését nem szükséges előre megtervezni, hiszen a környezet képes alkalmazkodni a cég igényeihez. Egy munkahely valódi hatékonysága abban rejlik, hogy az emberekhez igazodik, nem pedig fordítva. Az ideálisan megtervezett munkahely egyszerre otthonos, inspiráló és funkcionális, így nemcsak a munkavállalók, hanem a vezetők számára is valós értéket teremt.